sobota, 5 stycznia 2013

Źrebię

Każdy hodowca z niepokojem wyczekuje narodzin źrebięcia. Czy odziedziczy najlepsze geny od rodziców? Czy stanie się czempionem zawodów?
Nowo narodzone źrebię jest bardzo słabe. Ma niewielkie morale i zaledwie 5% energii. Od tej pory będzie wymagało bardzo troskliwej opieki.
Dla hodowcy najważniejsze są dwie pierwsze zakładki informacyjne ze strony konika: cechy oraz geny
W cechach podana jest wartość umiejętności wrodzonych. Im wyższy BLUP mieli rodzice źrebaka, tym większe umiejętności może on odziedziczyć. Umiejętności wrodzone są bardzo ważną cechą jeśli chcemy aby koń startował w najwyższej klasy zawodach. U źrebaka można uzyskać 50% większe umiejętności wrodzone, jeśli matce (przed pokryciem) poda się Łzy Afrodyty.

BLUP to inaczej przewidywanie dziedziczonych cech po rodzicach. Każdy źrebak rodzi się z ujemnym BLUPem (-100). Gdy dorasta i jest trenowany, BLUP rośnie aż osiągnie wartość +100. Nie jest to jednak możliwe przed osiągnięciem przez konia 10 lat. Najlepsze źrebięta, z najlepszymi cechami genetycznymi i umiejętnościami wrodzonymi uzyskuje się gdy oboje rodzice mają +100 BLUP.

W zakładce genetyki pierwszą podaną wartością jest potencjał genetyczny (PG). Jest to suma wszystkich umiejętności genetycznych konia. W hodowli dąży się do powiększania potencjału genetycznego konia poprzez odpowiedni dobór rodziców (najlepiej z BLUPem +100). Potencjał genetyczny potomka jest średnią potencjału rodziców (+- kilka punktów). Dodatni BLUP umożliwia uzyskanie większego PG, natomiast ujemny znacznie obniża potencjał przyszłego potomka. U źrebaka potencjał genetyczny można podnieść o 1,2pkt poprzez zabawy z towarzyszem w wieku od 8 miesięcy do 1 roku i 6 miesięcy włącznie.

Źrebaki, u których w zakładce genetyki przynajmniej jedna z umiejętności osiągnęła wartość 100pkt otrzymują pierwszą zieloną gwiazdkę doskonałości Po osiągnięciu tej wartości, w danej dziedzinie kolejne gwiazdki doskonałości przyznawane są co 10 pkt.
Przykładowy rozkład umiejętności w genetyce:
Prędkość104,65Galop110,21
Ujeżdżenie99,98
Kłus68,11
Wytrzymałość127,52Skoki71,96

Niebieska gwiazdka widoczna u konia (najczęściej na sprzedażach) oznacza, że koń jest czystej krwi. To znaczy nie jest krzyżówką różnych ras.
Potencjał Genetyczny   
Hodowla koni opiera się na stałym polepszaniu ich genetyki poprzez odpowiedni dobór rodziców. W zakładce Geny podana jest suma potencjału genetycznego (PG). Wzrost potencjału genetycznego u koni może odbywać się na trzy sposoby:
  • Poprzez dobieranie rodziców z dodatnim BLUP-em i wysokim PG, w kolejnych pokoleniach rośnie PG potomstwa.
  • Za zajęcie wysokich miejsc w zawodach Grand Prix. Zwycięzca otrzymuje: 0.5 punktu PG dla konia. Miejsca od 2 do 5 otrzymują: od 0.4 do 0.1 punktu PG.
  • Zabawa z towarzyszem w wieku od 6 miesięcy do 1 roku i 8 miesięcy dodaje źrebakowi 1,20 pkt PG.
Przepis na uzyskanie +1,20 PG u źrebaka
Przygotowanie źrebaka do tego zadania zaczyna się już od narodzin. Pierwsze dwa postarzenia konia, do 4 miesiąca włącznie to tylko butelka, napój, głaskanie i czyszczenie. Gdy źrebię osiąga 6 miesięcy należy zadbać o jego zakwaterowanie. Dobry ośrodek jeździecki sprawi, że osiągnięcie +1,20 PG nie sprawi żadnego kłopotu. Jak wybrać dobrą stajnię i jakie musi spełniać wymagania?
  • Czystość boksów na poziomie 85% minimum.
  • Czystość i żyzność łąk na poziomie 75% minimum.
  • Posiadanie marchewek na stanie ośrodka.
  • Prysznic nie jest konieczny, ale może pomóc skorygować popełniony błąd podczas szkolenia.
Wybierając zakwaterowanie dla źrebaka należy pamiętać aby przed akceptacją wejść na stronę ośrodka i upewnić się, że posiada wszystko, czego potrzebujemy. Dotyczy to głównie marchewek, które poniżej 1000szt. nie są pokazywane na liście ośrodków, mimo że te posiadają je na stanie. Warto podczas wyboru stajni zaznaczyć sobie w dodatkowych kryteriach stawiane wymagania. Zaoszczędzi to czas na poszukiwanie. Marchewek nie ma co zaznaczać, bo jak wspomniałam ośrodek może je posiadać, nawet jeśli nie są wyświetlane i to trzeba za każdym razem sprawdzić.
Dobry ośrodek jeździecki najłatwiej jest znaleźć około 6-7 rano. Wiele koni kończy zakwaterowanie i dobre boksy są zwalniane. Jeśli jednak źrebię rodzi się po południu lub wieczorem, a nie należysz do cierpliwych, popytaj wśród znajomych czy nie mają wolnego boksu z dobrymi parametrami. Może ktoś zarezerwuje miejsce i obniży wymagania na przyjęcie. Czyste boksy i łąki oraz wysoka żyzność pastwisk wpływa na morale koni a w rezultacie na ilość zużywanej energii.

Skoro źrebię zostało już umieszczone w boksie to można wysłać je po raz pierwszy na łąkę. Latem na 5 godzin, zimą na 7 godzin, a wiosną i jesienią na 6 godzin. Dzięki temu po czyszczeniu koń osiągnie morale około 93-95% i następnego dnia będzie gotowy do rozpoczęcia zabaw.

W wieku 8 miesięcy trzeba źrebakowi wybrać towarzysza zabaw. Wybór musi być rozsądny, ponieważ potem nie da się go już wymienić. Do samego powiększenia PG u źrebaka nieistotne jest, jakiego wyboru dokona się. Z każdym towarzyszem zabawy wyglądają tak samo. Wybór ma znaczenie do dalszego treningu konia, już po zabawach.

UWAGA: nie zastosowanie się do powyższych wskazówek może skutkować problemami z osiągnięciem + 1,20 PG u źrebaka.

Teraz należy wziąć kartkę i długopis oraz zanotować PG źrebaka, widoczne w zakładce genetyka i przystąpić do szkolenia:


8 miesięcy, +0,16PG
  1. 2godz30min łąki
  2. czyszczenie
  3. 1 godzina zabaw
  4. rzepa
  5. 1 godzina łąki
  6. 1 godzina zabaw
  7. 2kg siana (1 kg dla kucy)
  8. 6 godzin zabaw
  9. głaskanie
  10. marchewka
  11. napój


10 miesięcy, +0,18PG
  1. 2godz30min łąki
  2. czyszczenie
  3. 1 godzina zabaw
  4. 5kg siana (3 kg dla kucy)
  5. 1 godzina zabaw
  6. rzepa
  7. 7 godzin zabaw
  8. głaskani
  9. marchewka
  10. napój


1 rok, +0,18PG
  1. 2godz30min łąki
  2. czyszczenie
  3. 1 godzina zabaw
  4. rzepa
  5. 8 godzina zabaw
  6. głaskanie
  7. marchewka
  8. napój


Tu nie ma pomyłki, koń poprzednio dostał podwójną dawkę jedzenia.
1 rok 2 miesiące, +0,20PG
  1. 1godz30min łąki
  2. czyszczenie
  3. 1 godzina zabaw
  4. rzepa
  5. 1 godzina zabaw
  6. 3,5kg siana (2,5kg dla kucy)
  7. 8 godzin zabaw
  8. głaskanie
  9. marchewka
  10. napój


1 rok 4 miesiące, +0,22PG
  1. marchewka
  2. czyszczenie
  3. 1,5 godzina zabaw
  4. rzepa
  5. 1 godzina zabaw
  6. 6kg siana (4kg dla kucy)
  7. 8,5 godzin zabaw
  8. głaskanie
  9. napój


1 rok 6 miesięcy, +0,26PG
Koń po tym treningu kładzie się spać koło godziny 24 z małą ilością energii, ale wystarczającą na to, by spokojnie przeżyć tę noc ;)

  1. napój
  2. 1 godzina zabaw
  3. 9kg siana (6kg dla kucy)
  4. 1 godzina zabaw
  5. rzepa
  6. 10 godzina zabaw
  7. głaskanie
  8. 1 godzina zabaw
  9. marchewka
  10. czyszczenie

Nawet jeśli w którymś etapie zostanie się więcej energii z racji zakwaterowania źrebaka do boksu z prysznicem i bardzo dobrymi parametrami, to nie ma możliwości zwiększenia PG więcej, jak o 1,20 pkt, ponieważ jest blokada.
Jeśli podczas wykonywania planu zdarzy się pomyłka, a boks nie ma na tyle dobrych parametrów i prysznica, by móc to nadrobić w kolejnym kroku, można ratować się podaniem źrebakowi Czarnej Orchidei która przywraca w pełni zdrowie, morale i energię konia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz